Awkward I & Tim Knol – 16 juni

Het optreden is uitverkocht, je kan je nog aanmelden voor de wachtlijst.

In september 2017 speelde Tim bij ons, de ochtend na het optreden zaten we te ontbijten en Tim vertelde over Djurre de Haan. Wij vertelde dat in februari 2013 Djurre al eens bij ons had opgetreden en dat we dit een memorabel optreden vonden.  Tim stelde spontaan voor om een volgend optreden samen met Djurre te doen. 
Dat leek ons eigelijk wel heeeel erg leuk. En zo geschiedde. op 16 juni komen ze samen spelen, ze spelen uiteraard hun eigen werk, maar zullen ook samen spelen. Een unieke combinatie, van twee top singer song writers, die je niet snel ergens tegenkomt. We zijn dan ook erg trots dat ze bij willen spelen. 

AWKWARD I
AWKWARD I, ook bekend als de Nederlandse songwriter Djurre de Haan, heeft een nieuw album uitgebracht: KYD. De Haan vond het woord “Kyd” in een tijdschriftartikel over off-the-grid communities. “Een vrouw had het idealistische idee haar zoon zijn eigen naam te laten kiezen. Ze wachtte tot hij oud genoeg was om voor zichzelf te beslissen. Toen ze hem uiteindelijk vroeg, vertelde hij haar dat zijn naam “Kyd” was. Want tot nu toe hadden mensen altijd naar hem verwezen. ‘

De Haan werd meteen geraakt door de naam KYD; onmiddellijk werd het duidelijk om de nieuwe AWKWARD I album zo te noemen. “Ik wilde een metaforische taal gebruiken waarin ik gewone banale gebeurtenissen op een meer universeel niveau kon behandelen. KYD was gewoon het juiste woord hiervoor: het lijkt zowel een zingevoel te bevatten en te trotseren. “Iets dat misschien een beetje minder tastbaar en uitgesproken is dan de opnames die De Haan in het verleden maakte. De titel van zijn vorige album Everything On Wheels, bijvoorbeeld, vertaalde letterlijk als de Nederlandse uitdrukking “alles op rolletjes”, wat inhoudt: inhoudelijk en grotendeels in de stoel zitten en flexibel genoeg zijn om obstakels te ontwijken. Er is altijd een soort van thematische cohesie voelbaar in het werk van AWKWARD I: KYD neemt echter gedeeltelijk afstand van het idee dat sommige dingen zomaar buiten iemands controle gebeuren.

Tim Knol

Sweet Melodies is een voorproefje van Tim Knols vierde album, dat begin 2018 is verschenen bij Excelsior Recordings. Een liedjesplaat pur sang waarbij de spontaniteit van zijn garage/powerpop-groep The Miseries doorsijpelt. Knol nam ‘Cut The Wire’ op in een periode van anderhalf jaar met vaste kompaan en producer Anne Soldaat.


In de zeven jaar na zijn doorbraak in 2010 heeft Tim Knol de wind vaak van voren gekregen. Vroeg in zijn loopbaan werden veel jongensdromen werkelijkheid: spelen op grote podia, ontmoetingen met grote helden en het kunnen leven van zijn muziek. Zelfs zelfs in dat prille stadium zette Knol een vraagteken achter dat hele rock ’n’ roll-gebeuren: Not real love, only one night stands. Is that what you call Rock ’n’ Roll?


Ondanks deze waarschuwing heeft Knol het grillige pad van rock ’n’ roll drie albums lang bewandeld, doch niet zonder kleerscheuren. Door het oog van de storm des succes is er veel verloren gegaan. “Die gouden jaren met Duijf, dat was een hele andere wereld, een soort explosie. Pinkpop, Lowlands, ik stond overal. Het ging maar door. Er leek geen einde aan te komen. Toen het einde er opeens wél rigoureus was viel ik keihard neer, plat op mijn smoel. Zo voelde het tenminste, ik was toen 23. Vanaf dat moment moest ik het zelf doen. Alles leek tot dat moment vanzelf te gaan. Het was ook gewoon te makkelijk bij mijn eerste twee platen.”

Knol vindt nog steeds exact dezelfde dingen belangrijk als toen hij voor het eerst in de platenkast van zijn vader rommelde. Hij stond er ook tijdens de grote succesjaren nooit alleen voor: de hechte vriendschappen, diepgewortelde liefde en natuurlijk die sweet, sweet melodies zijn altijd in de buurt gebleven. Deze kernwaarden geven de 27-jarige songwriter de moed om die draad door te knippen en roerige periodes achter zich te laten. 


In vele opzichten is ’Cut The Wire’ is een fraaie liedjesplaat, precies zoals we dat van Tim Knol gewend zijn. Elk van deze dertien songs is een mooi miniatuurtje an sich, met eigen vorm, ontstaansgeschiedenis en betekenis. Zonder druk van buitenaf kon Knol uitgebreid de tijd nemen om de plaat stapsgewijs uit te vogelen. “Ik heb ‘Cut The Wire zelf opgenomen in mijn eigen studiootje. Ik wilde dit keer de tijd nemen, en niet het gevoel hebben van ‘tijd is geld’. Het is een heerlijke vrijheid. Maar dat kan ook gevaarlijk zijn.”

Reserveren

[events_add_booking_form id=77]