1,5 Meter Sessies
Lea Kliphuis

Lea Kliphuis is haar naam: zangeres, gitarist & liedjesschrijfster. In 2010 bracht ze haar debuutalbum Can I Come By? uit bij Excelsior Recordings. Nu is daar The World Owes Me Nothing vol pure, eerlijke liedjes met invloeden uit de alternatieve country en de westcoastmuziek van de jaren ‘70.

“Pick up your guitar and start playing. Every song I leave undone is nobody’s fault but my own. ‘Cause the world owes me nothing.”
De eerste zinnen van het nummer en het album The World Owes Me Nothing vat de nieuwe plaat van Lea Kliphuis in een notendop samen. “Geen gezeik, je moet het gewoon doen”, zegt ze erover.
Maar zo gewoon was het allemaal niet na haar veelgeprezen album Can I Come By? uit 2010.

Toen de tour was gedaan en er vooruit kon worden gekeken naar nieuw werk, kwam er niks meer uit Lea’s vingers. “Ik kon op een gegeven moment alleen nog maar naar mijn gitaar kijken. Schrijven lukte niet. Maar dan juist moet je doorschrijven en ook de slechte dingen maken. Je moet de leidingen doorspoelen zodat alle rommel verdwijnt. Het was echt even nodig.”
Lea riep de hulp in van JP Hoekstra. “JP en ik kennen elkaar al meer dan vijftien jaar. Hij was er bij de eerste plaat ook bij. Ik had inmiddels veel ideeën die ik maar niet afmaakte. Nadat ik een uur met JP had gezeten, was het eerste liedje af. Zo spraken we een paar keer af en ik begon die afspraken als deadlines te zien en ging aan het werk. Het is een fabeltje dat het wel komt als je maar graag wil. En kwaad worden dat het dan niet lukt, heeft helemaal geen zin. De titel is gebaseerd op een citaat van Mark Twain: ‘Don’t go around saying the world owes you a living. The world owes you nothing. It was here first.’”

Toen de Nijmeegse muzikante eenmaal weer het heft in eigen hand had, nam ze ook de uitnodiging van Marien Dorleijn (Moss) aan om samen te schrijven, met als resultaat het prachtige Trouble. Met al die nummers op zak trok Lea Kliphuis samen met Hoekstra en Dorleijn en de ritmesectie van De Staat (Jop van Summeren en Tim van Delft) naar een groepsaccommodatie in het Hogeland in de provincie Groningen, voor de gelegenheid omgebouwd tot opnamestudio. “Daar hebben we een week in een cocon geleefd. Ik heb gekookt en muziek gemaakt, misschien zijn we drie keer buiten geweest in totaal. Met het drumstel voor de open haard, de basversterker in het washok en theaterdoeken in alle hoeken en gaten hebben we daar opgenomen.”

The World Owes Me Nothing is in vergelijking met Can I Come By? een stuk leger. Het geluid is open, “we hebben meer weggelaten dan opgenomen”, aldus Lea. Het geluid is beïnvloed door platen als Raising Sand van Robert Plant en Alison Krauss, maar ook Sea Changes van Beck. Wie bekend is met Lea Kliphuis weet dat de invloeden van Lucinda Williams, Bruce Springsteen, Carole King en Ryan Adams ook terug te vinden zijn. En na het prachtige pianonummer Remember Me is op bonusnummer Oh Boy een vrouwenkoor te horen met de stemmen van Ricky Koole, Stevie Ann, Anna de Beus en Fenna van Zwieten.

The World Owes Me Nothing is een stuk optimistischer en opgetogener dan de voorganger. Het is een volgende stap in het beginnende oeuvre van een getalenteerde zangeres, gitariste en songschrijfster. Een stap die vanzelfsprekend klinkt maar dat niet was. Lea zal het materiaal live ten gehore brengen met band, maar de nummers zijn gemaakt om ook in kleinere bezetting of zelfs solo herkenbaar overeind te blijven.

De wereld mag Lea Kliphuis dan niks verschuldigd zijn, na beluistering van haar nieuwe album zal menigeen toch het gevoel krijgen haar enige bewondering of dank verschuldigd te zijn. Lea Kliphuis vertolkt een uniek geluid in de Nederlandse muziek. The World Owes Me Nothing bevestigt die status.

Donaties

We hebben er bewust voor gekozen om te werken met een donatie model. U bepaalt hoeveel u betaalt voor een kwalitatief goed live optreden.
Stichting Nijend24 betaalt alle productie- en promotiekosten en verzorgt met het hele team deze sessie.

Het zou fijn zijn als u een kleine bijdrage doneert voor de artiesten!

Doneren kan via bunq.me/nijend24 of internationaal via paypal.me/nijend24
100% van de donaties gaan door naar de artiesten.